Menu
Menu

חמשת הטרנדים המובילים בשיווק 2012: התעצמות האינטראקטיביות

חמשת הטרנדים המובילים בשיווק 2012: התעצמות האינטראקטיביות

פרופ' אורן קפלן

מאמר זה מבוסס על כתבתו של פרופ' אורן קפלן שפורסמה במדור השיווק של דה-מרקר בשיתוף איגוד השיווק הישראלי  

כל התחלה היא הזדמנות, ולכן תחילת שנה הינה עיתוי של בדיקת הזדמנויות וניסיון לחזות טרנדים בולטים שצפויים בשוק במהלך השנה. מאמר בכתב העת Customer Relationship Management שפורסם החודש מאת ג'ודית אקווינו, מנסה להמליץ עם פרוס 2012 על חמשת הטרנדים הבולטים ביותר לשנה הקרובה. המאמר גורס שההתפתחויות הטכנולוגיות יהיו בולטות, אף יותר מתמיד. הממצאים מבוססים על ראיונות עם משווקים, אנליסטים ומומחים שונים שתרמו את דעתם על הכיוונים הצפויים לנו בשנה הקרובה. להלן הטרנדים המובילים ברשימה: 1. שיווק סלולארי; 2. קודים של QR; 3. כלי ניטור של מדיה חברתית; 4. שיווק באמצעות מדיה חברתית; ו-5. שיווק באמצעות וידאו.

אנשים רבים מחזיקים כיום סמארטפונים (ישראל אגב מובילה בשיעור החזקת טלפונים חכמים מבחינת שיעור צרכנים המחזיקים טלפונים שכאלה, עם זאת, אין הדבר מצביע בהכרח על שימוש חכם בטלפונים הללו, הוא קשור יותר לאסטרטגיות שיווק של חברות הסלולאר המצויות בתחרות חריפה, וטרנדים אופנתיים של צרכנים).  ערבוב הפלטפורמות בין טלפון, מחשב, טאבלט, טלוויזיה ודומיהם מתחיל לתת את אותותיו, והטלפון הנייד הופך אט-אט למכשיר מרכזי באספקת המידע, בתחילה בשוק המשתמשים העסקיים, אך יותר ויותר גם בקהלים רחבים ולא מקצועיים. שירותי המיקום מהווים טרנד הולך וגובר המאפשר לצרכנים ועסקים כאחד למנף הזדמנויות שימוש. עם זאת, גם החשש מפני חדירה לפרטיות הצרכן הולך וגובר בתחום זה, ויש לצפות לפיכך במקביל להגדלת השימושים גם הגברת אמצעי האבטחה, שהתמקדו עד היום, לפחות בחברות לא גדולות ובקהל הרחב, רק באפליקציות של מחשבים וברשתות. ההתלבטות בין תועלות שמספקים ארגונים, אפליקציות ואתרים, כגון Foursquare, לבין חשיפה לפרסום אגרסיבי, וחשש מנזקים, אף חמורים מכך, לפרטיות ולרכוש, ימשיכו להוות גורם מרכזי לאלו שמתמודדים עם חסם האינטרנט כמקור לפעילות (בין אם להגנת הצרכן/העסקים ובין אם לשכנועם בביטחון הפעילות המשתפת שלהם).

כאמור, המומחים צופים שטרנד קודי ה-QR ואפליקציות נוספות שעוזרות לצרכנים להתמצא במרחב ובהצפת המידע של תקופתנו, יצמח ויראה יצירתיות רבה יותר, תוך שימוש ברשתות אלחוטיות, אתרי אינטרנט ותוכנות גלישה סלולאריות. הצרכנים החלו להתיידד עם הקונספט המוזר, שנראה בתחילה כמו מבוך בלתי פתיר, וקלות השימוש והיישום יהפכו אותו לנפוץ בהרבה מכ-6% שימוש בקרב צרכני ארצות הברית בשנה שעברה.

כלי ניטור למדיה החברתית הם ללא ספק צורך דחוף ביותר לעולם השיווק, במיוחד בישראל ובעברית. המומחים שרואיינו למאמר סבורים ש-2012 תביא עימה בשורה חדשה ומתקדמת שתוכל לספר לנו סוף-סוף מה קורה ברשתות חברתיות, ובכך תתגבר על נחיתות החיפוש המסורתי אחר התרחשויות עדכניות ברשתות חברתיות, ובמיוחד לקהל הרחב ולעסקים קטנים, שאינם יכולים או רוצים להשתמש בשירותים הקיימים כיום בתשלום. הטרנד שיספר בצורה מדוייקת יותר מה קורה ברשתות, מעיד למעשה על הטרנד העוצמתי שמנובא לצמוח עוד יותר – הרשתות החברתיות עצמן. פופולאריות פייסבוק שהצליחה לעקוף אף את מנוע החיפוש של גוגל לפני כשנה, מעידה על שימוש גובר ברשתות למטרות שונות, שיווקיות ועסקיות. דלות יחסית של הפלטפורמות הקיימות (אפילו ברמה הויזואלית) וקושי לגבי משתמשים שחוששים לפרטיותם (או סתם חסרי מוטיבציה לשיתוף), יפתחו בוודאי מסגרות חדשות לשימוש ברשתות החברתיות, אולי בדרכים שקשה אף לדמיין כיום, כפי שאת שימושי הפייסבוק והטוויטר קשה היה לדמיין אך לפני זמן קצר.

והטרנד האחרון – הוידאו, אותו מימד שהפך את הטלוויזיה לאמצעי המדיה העוצמתי ביותר בעולם התקשורת, זה שחסם הפס הרחב עצר אותו עד כה מלהתקדם – ובכן, הפס מתרחב, אפילו בישראל, והיום שבו טלוויזיה ואינטרנט יהיה "היינו-הך" הולך ומתקרב. אין כמובן להספיד עדיין את הטלוויזיה המסורתית, אבל הוידיאו יחדור כנראה באופן משמעותי יותר ויותר לשיווק האינטראקטיבי (צרכנים עדיין מרגישים נוח יותר לצרוך מידע דרך צפיה בסרט פאסיבי מאשר לקרוא טקסט). השלב שבו וידיאו וקבצי מדיה שאינם טקסטואליים יהפכו גם לייצוגים טקסטואליים אותם ניתן לחפש בידידותיות במנועי החיפוש הולך וקרב, וככל שאמצעי החיפוש ישתפרו, כך המוטיבציה של ארגונים להעלות לאינטרנט וידיאו, שכיום קשה לנטרו במנועי החיפוש, תלך ותגבר.

מלאכת הניבוי נעשית קשה יותר ויותר בעולם תזזיתי המשתנה במהירות כה רבה. לפיכך קשה לדעת האם אלו יהיו דווקא הטרנדים המובילים, ובוודאי שיש קושי לחזות אילו המצאות וחידושים אותם איננו מדמיינים יומצאו ויתפסו מקום של כבוד על מדף הכלים של המשווקים בשנה הקרובה. בכל מקרה, קריאת הטרנדים מהווה בעצמה סוג של "נבואה שמגשימה את עצמה" שכן גופים המחפשים היכן להשקיע את הדולר הבא, כמו גם חברות ייעוץ ותקשורת שמציעות את שירותיהם תחת המטריה של המלצות המומחים, מתבוננים על רשימות אלו ומציעים אותן כסחורה טרייה. מומלץ כמו תמיד להאזין למומחים, אך גם להפעיל שיקול דעת, שכן עולם המדיה החדשה אינו מבוסס עדיין על מודלים מתוקפים, כמו שהיו בעבר המודלים התיאורטיים לפריסת המדיה המסורתית, שמשלו בכיפה בעשורים האחרונים.

 

מראה מקום:

Aquino, J. (2012). 5 Hot Marketing Trends. Customer Relationship Management, 16(1), 20-23.

 

Call Now Button
WhatsApp לפניה באמצעות וואטסאפ לחצו כאן