Image 01 Image 01
English

בשורה לבטלנים: ניתן לפתח שרירים במחשבה בלבד

מחקר חדש בארה"ב קובע כי פעילות גופנית בדמיון, תוך ישיבה על הכורסא, מחזקת השרירים; ההסבר: הכל תלוי בשדרים חשמליים מהמוח; קראו וחישבו על 40 כפיפות בטן

שוכני ספה מפורסמים. – "ילדים זוזו, אבא מתאמן" (רויטרס)

 חלומו של כל בטלן מקצועי התגשם – ניתן לפתח את השרירים באמצעות המחשבה בלבד ומבלי לקום מהכורסא או להזיע. מחקר חדש קובע כי פעילות מוחית יכולה לפתח שרירים ללא כל תזוזה – כך מפרסם היום ה"ניו סיינטיסט". הטכניקה החדשה עשויה לסייע לחולים או קשישים שמצבם הגופני אינו מאפשר להם תזוזה, לשמור על שריריהם וכוחם.
המחקר מסביר כי שרירים נעים בתגובה לדחפים הנשלחים מתאי עצב. הפעלתם של תאי העצב מותנית בעוצמת השדרים החשמליים המגיעים מהמוח. גונג יו, פיזיולוג ממכון רפואי בקליבלנד אוהיו, מסביר כי "עובדה זאת מסבירה כי אתה יכול לחזק את השרירים בעזרת העברת שדר חזק יותר מהמוח לתאי העצב המניעים". החוקר האמריקאי ועמיתיו גילו כבר כי מספיק לדמיין פעילות גופנית כדי לפתח את השריר של האצבע הקטנה. בעקבות גילוי זה פנו לבדוק את האפשרות לחזק בדרך זו שרירים נוספים.
במהלך הניסוי ביקשו החוקרים מעשרה מתנדבים לדמיין מתיחת אחד משרירי זרועם בחוזקה, זאת במהלך חמישה "אימונים" שבועיים. החוקרים תיעדו את הפעילות החשמלית במוח בזמן "הפעילות הגופנית" וכדי להיות בטוחים שהנחקרים לא מתמתחים פיזית בטעות נבדקו גם הזרמים החשמליים בידיהם. בכל שבועיים נבדקו שריריהם של הנחקרים ולאחר מספר שבועות אובחנה התחזקות של 13.5 אחוז בזרועותיהם. בקבוצת הביקורת שלא עסקו ב"אימון המנטלי" לא אובחן כל שינוי במצב השרירים. לאור הצלחת המחקר הראשוני יבוצע בקרוב מחקר נוסף על נבדקים מגיל 65 עד 80. המסקנה פשוטה – עזבו את חדרי הכושר המהודרים, הכל בראש.

מקור הטקסט בעברית: פורסם בחדשות אתר וואלה www.walla.co.il

Ranganathan, V.K., Siemionow, V.L., Jing, Z., Sahgal, V.,  Yue, G. 2004
From mental power to muscle power gaining strength by using the mind. Neuropsychologia; 42, 944-956
From the abstract: One group that was trained to perform "mental contractions" of little finger abduction had increased their finger abduction strength by 35%. Another group that performed mental contractions of elbow, augmented their elbow flexion strength by 13.5%. The group that performed actual physical training increased the finger abduction strength by 53%.